VÅRT YOGATILBUD 

Vinyasa er en yogaform der pust og bevegelse kobles sammen til flytende sekvenser. Intensjonen er å vende oppmerksomheten innover for å stille sinnet. Fordi en vinyasalærer er fri til å lage sine egne timer kan klassene oppleves som forskjellige: Noen vektlegger solhilsener og stående øvelser, mens andre bruker mer tid på tøying, meditasjon og avspenning. Målet er uansett at du skal gå ut av timen med en balansert og klar følelse i kropp og sinn. 

Asthanga er den opprinnelige formen for vinyasayoga. De flytende sekvensene ble skapt av Sri Krishnamacharya i Mysore for rundt 100 år siden, og deretter videreført av hans elev K. Pattabhi Jois. Ashtanga er bygget opp av klassiske yogaøvelser som gjøres i faste serier, og fokuset på pust og telling underveis er helt sentralt for å skape en følelse av meditasjon i bevegelse under praksisen. På våre ledete Mysore-timer, får du guiding etter behov.  

Yin stammer fra kinesisk medisin, og handler i bunn og grunn om å gi slipp. På spenninger som har satt seg fast, men også på inngrodde reaksjonsmønstre og følelser som tynger. Rent konkret jobber vi med leddene, spesielt hoftene, i øvelser som holdes lenge og derfor kjennes godt. Vi kommer dypt inn i bindevev og sener. Selvom det kan føles litt ubehagelig, gjør det samtidig veldig underverker å strekke kroppen på denne måten, og øvelsene virker som balsam for sjelen. 

Flow+Restore/Yin Denne timen starter med en rolig oppvarming som går over til en myk vinyasa flyt, der vi kobler pust og bevegelse. Timen flyter deretter over til en roligere del, der vi bruker lang tid i ulike stillinger, og roer ned nervesystemet. I yin yoga holder vi stillingene over lengre tid. Man vil på denne måten komme dypt inn i kroppens bindevev og løse opp i spenninger og stress. Dette roer også nervesystemet og gir restitusjon til kropp og sinn. Etter endt time vil du oppleve en ro fysisk og psykisk, dette er balsam for kropp og sjel og anbefales til alle uansett erfaring.

Yoga for gravide er vårt tilbud til vordende mødre som ønsker å styrke kroppen og forberede seg både mentalt og fysisk på fødsel og barselstid. Timene er bygget opp som klassiske yogatimer uten flyt. Vi starter sittende med å åpne hofter og skuldre, før vi forsetter i en spesialtilpasset stående økt. Det anbefales for eksempet at gravide unngår lukkede vridninger, samt dype forover- og bakoverbøyer, og slike ting tar vi hensyn til i disse klassene.  

Mamma & baby Denne yogaformen anbefales fra babyen din er 6-8 uker til den krabber rundt og slår seg løs på gulvet. I disse klassene vil du finne likesinnede, og alle har stor forståelse for at babyen din må få mat, skifte bleie eller kanskje bare sover som en stein gjennom timen. Dersom nurket er våkent, kan du ta det med på øvelsene. Hvis ikke babyen blir liggende å pludre på teppet ved siden av deg mens du gjør yoga da.

Barneyoga Bli med på oppdagelsesferd til India! Eller kanskje på surfetur til Hawaii? Hva med skitur på Geilo? I barneyoga handler det om å invitere barna med på lek og moro, holde oppmerksomheten deres gjennom klassen uten at de tenker så mye på hva de gjør. Vi hjelper barna til å komme inn i kroppene sine, og til bruke disse på nye måter, uten å ha særlig fokus på teknikk. Til slutt jobber vi med å koble ut og slappe helt av i hvilestillingen savasana. 

Teen er vårt tilbud til en gruppe som trenger å sone inn for å finne roen, oppleve et konkurransefritt miljø og kjenne hvor sterke og flotte de er i kraft av seg selv. I ungdomsyoga fokuseres det lite på prestasjon men desto mer på tilstedeværelse – både i kropp og sinn. Noe så enkelt som å få kontakt med pusten er kan bli et viktig redskap til å takle vanskeligheter tenåringene står i, og yogaen kan brukes som et verktøy for både stressmestring og selvaksept.   

Hatha Yoga er et tilbud til eldre som ønsker å vende oppmerksomheten innover, jobbe med kobling av pust og bevegelse for å roe ned sinnet, og samtidig utvikle kroppens fleksibilitet. Til tross for navnet er dette helt klassiske yogatimer der vi åpner skuldre og hofter, samtidig som øvelsene bidrar til å styrke kroppen. Intensiteten varierer, men det tas alltid hensyn til vonde knær, og fordi vi unngår vinyasa, minimerer vi belastning på skuldre og håndledd.