VÅRT YOGATILBUD 

Vinyasa er en yogaform der pust og bevegelse kobles sammen til flytende sekvenser. Intensjonen er å vende oppmerksomheten innover for å stille sinnet. Fordi en vinyasalærer er fri til å lage sine egne timer kan klassene oppleves som forskjellige: Noen vektlegger solhilsener og stående øvelser, mens andre bruker mer tid på tøying, meditasjon og avspenning. Målet er uansett at du skal gå ut av timen med en balansert og klar følelse i kropp og sinn. 

Jivamukti er en dynamisk vinyasaform med fokus på åndelighet og yogafilosofi. Det amerikanske paret David Life og Sharon Gannon har utviklet grenen som i dag virker som en motvekt til mer fitness-orienterte yogaretninger i USA. Ahimsa, ikke-vold, er helt sentralt, og dermed også en bevisst holdning til omverdenen. I Jivamukti er det alltid et «månedens fokus» som belyser sider av yoga mange ikke kjenner så godt til, og dette gjøres gjerne i kombinasjon med chanting.   

Asthanga er den opprinnelige formen for vinyasayoga. De flytende sekvensene ble skapt av Sri Krishnamacharya i Mysore for rundt 100 år siden, og deretter videreført av hans elev K. Pattabhi Jois. Ashtanga er bygget opp av klassiske yogaøvelser som gjøres i faste serier, og fokuset på pust og telling underveis er helt sentralt for å skape en følelse av meditasjon i bevegelse under praksisen. På våre ledete Mysore-timer, får du guiding etter behov.  

Yin stammer fra kinesisk medisin, og handler i bunn og grunn om å gi slipp. På spenninger som har satt seg fast, men også på inngrodde reaksjonsmønstre og følelser som tynger. Rent konkret jobber vi med leddene, spesielt hoftene, i øvelser som holdes lenge og derfor kjennes godt. Vi kommer dypt inn i bindevev og sener. Selvom det kan føles litt ubehagelig, gjør det samtidig veldig underverker å strekke kroppen på denne måten, og øvelsene virker som balsam for sjelen. 

Restorative yoga er avslapning satt i system. Her ligger du i yogastillinger som holder ryggraden din i terapeutiske former som bakoverbøyer, vridninger og foroverbøyer. Det spesielle med restorative yoga er at du alltid har støtte under kroppen, slik at muskulaturen kan slappe helt av og du dermed kommer dypere inn i øvelsene, også fordi du ligger i dem veldig lenge. Det føles litt som å få en massasje, og du blir grunnleggende restituert og uthvilt.  

Yoga for gravide er vårt tilbud til vordende mødre som ønsker å styrke kroppen og forberede seg både mentalt og fysisk på fødsel og barselstid. Timene er bygget opp som klassiske yogatimer uten flyt. Vi starter sittende med å åpne hofter og skuldre, før vi forsetter i en spesialtilpasset stående økt. Det anbefales for eksempet at gravide unngår lukkede vridninger, samt dype forover- og bakoverbøyer, og slike ting tar vi hensyn til i disse klassene.  

Mamma & baby Denne yogaformen anbefales fra babyen din er 6-8 uker til den krabber rundt og slår seg løs på gulvet. I disse klassene vil du finne likesinnede, og alle har stor forståelse for at babyen din må få mat, skifte bleie eller kanskje bare sover som en stein gjennom timen. Dersom nurket er våkent, kan du ta det med på øvelsene. Hvis ikke babyen blir liggende å pludre på teppet ved siden av deg mens du gjør yoga da.

Barneyoga Bli med på oppdagelsesferd til India! Eller kanskje på surfetur til Hawaii? Hva med skitur på Geilo? I barneyoga handler det om å invitere barna med på lek og moro, holde oppmerksomheten deres gjennom klassen uten at de tenker så mye på hva de gjør. Vi hjelper barna til å komme inn i kroppene sine, og til bruke disse på nye måter, uten å ha særlig fokus på teknikk. Til slutt jobber vi med å koble ut og slappe helt av i hvilestillingen savasana. 

Teen er vårt tilbud til en gruppe som trenger å sone inn for å finne roen, oppleve et konkurransefritt miljø og kjenne hvor sterke og flotte de er i kraft av seg selv. I ungdomsyoga fokuseres det lite på prestasjon men desto mer på tilstedeværelse – både i kropp og sinn. Noe så enkelt som å få kontakt med pusten er kan bli et viktig redskap til å takle vanskeligheter tenåringene står i, og yogaen kan brukes som et verktøy for både stressmestring og selvaksept.  

Broga er guttas time, spesialdesignet for å løsne opp i typiske herreplager som stive lår og hofter, samt få orden på rygg- og skulderproblematikk. I tillegg fokuserer vi på armer, kjernemusklatur og brystkasse, og hvordan å bruke disse kroppsdelene til morsomme ting som armbalanser. Alt bakes inn i dynamiske og fysisk utfordrende sekvenser, der solhilsener danner rammen for en rekke yogaøvelser som flyter inn i hverandre, før vi ender i en avspenning til slutt.  

Senior Flow er et tilbud til eldre som ønsker å vende oppmerksomheten innover, jobbe med kobling av pust og bevegelse for å roe ned sinnet, og samtidig utvikle kroppens fleksibilitet. Til tross for navnet er dette helt klassiske yogatimer der vi åpner skuldre og hofter, samtidig som øvelsene bidrar til å styrke kroppen. Intensiteten varierer, men det tas alltid hensyn til vonde knær, og fordi vi unngår vinyasa, minimerer vi belastning på skuldre og håndledd.